Avui, puja'n cap Andorra, ens em trobat un vehicle, un Seat Ibiza, però amb l'Ibiza en català, o sigui Eivissa, però la matricula i portava la E d'Espanya, i arran d'això em tingut una petita discussió amb l'Elis, aquí deixo el que jo l'hi volia fer entendre i ella no ha volgut!
Tota la informació l'he tret d'aquí.
A les matrícules dels vehicles abans de l'entrada a la Unió Europea hi figurava un distintiu provincial. Per als vehicles de Lleida, la L Barceloona B, Tarragona la T, i per als vehicles gironins el govern espanyol va decidir posar-hi una GE de Gerona, ben aviat es va començar a repartir adhesius amb el GI a les comarques gironines per reivindicar la denominació catalana de Girona GI. Uns anys més tard el govern espanyol va rectificar i va substituïr el GE pel GI.
A l’any 1993 la Xarxa d'Entitats Cíviques i Culturals va posar en marxa una campanya per promoure entre els automobilistes catalans l'ús d'una enganxina amb les lletres CAT a la part posterior del vehicle era el tipic adhesiu que portavem molt cotxes catalans, al meu corseta el porto, es ovalat amb el CAT negre sobre fons blanc, i el meu en concret porta dibuxat els països catalans.
A l’any 1995, davant l'anunci fet per la Unió Europea d'unificació del format de les matrícules, el col·lectiu d'entitats DesmarCA'T va engegar una iniciativa per reivindicar un distintiu Català a la matrícula de la Unió Europea, adhesiu rectangular amb el CAT blanc sobre fons blau.
Uns anys més tard, al setembre del 2000 el Govern espanyol del PP va decidir que a les matrícules dels vehicles de tot l'estat espanyol només hi aparegui la E d'Espanya. Aquest fet provocà la desobediència civil i es vàren distribuir milers d'adhesius amb el CAT. Els adhesius eren enganxats pels conductors a sobre de la E d'Espanya o bé a l'altra costat de la matrícula, imitant a altres països europeus. Al setembre, davant d'aquesta reivindicació ciutadana, el president del Govern espanyol del PP va dir que Yo no participo en debates sobre las chapas de los coches. Tot i no voler participar-hi, s'inicià una ofensiva per multar a tots els conductors que portaven l'adhesiu del CAT al seu vehicle. A l'octubre ERC anuncia que farà enganxar el CAT als autobusos de l'àrea metropolitana de Barcelona, amb dos collons, la Fundació Josep Irla, vinculada a ERC, es va comprometre a tramitar els recursos contra les sancions i pagar-les si es donava el cas. A l'octubre de l’any 2003 Òmnium Cultural va engegar la campanya Contra l'espanyolització obligatòria, matricula't a Catalunya, repartint milers d'adhesius amb la col·laboració del Diari Avui, Via Fora! i Flaix TV.
La competència del Trànsit va passar al Mossos d'Esquadra. D'aquesta manera se suposava que la persecució als vehicles que porten el CAT no seria la mateixa que feia la Guàrdia Civil, les sancions per portar el CAT van disminuir notablement, però encara alguns Mossos i Policies Locals posaven multes que eren objecte de queixa per part de la ciutadania.
La Fundació Josep Irla, va aconseguir negociar amb govern i ajuntaments que les sancions imposades en territori Català no s'haguessin de pagar. concretament es van tramitar 74 multes de la Guàrdia Civil, 23 dels Mossos d'Esquadra i 38 de les policies locals.
A l’any 2004, els consellers d'ERC van plantar-se el CAT als vehicles oficials, al maig el govern català del PSC, ERC i ICV va presentar una proposició no de llei al Parlament per reclamar que als vehicles matriculats a Catalunya hi figuri el distintiu CAT, tal i com es fa en països com Itàlia, Irlanda o Alemanya. al setembre la policia espanyola va multar a tres diputats d'ERC per portar l'adhesiu del CAT al cotxe oficial, després d'arrencar-los l'adhesiu, obligar-los a parlar en castellà i denunciant-los per resistència a l'autoritat. Quan l'escàndol va arribar a la premsa, els policies van afirmar haver rebut ordres de dedicar el dia a multar els vehicles que portessin el CAT. Davant d'aquesta nova ofensiva espanyola en contra dels símbols identitaris catalans, tot i no tenir competències en matèria de trànsit, ERC va presentar una queixa al Govern espanyol del PSOE i a la delegació del govern central, que va prometre obrir una investigació. Al setembre el Govern espanyol del PSOE anuncià que en els propers mesos s'estudiaria la manera d'incloure un distintiu autonòmic a les matrílcues dels vehicles.
Actualment un petit distintiu autonòmic no és suficient, tenint en compte que fa més de deu anys que la societat catalana porta demanant matrícula amb el CAT. Seguim esperant el resultat de la investigació del Govern espanyol del PSOE sobre l'ofensiva contra el CAT, mentrestant, és molt fàcil plantar-se el CAT: Només cal enganxar l'adhesiu a sobre d'on està clarament marcat amb una E d'Enganxa-la aquí, o d'una F de Fot-la aquí en el cas de l'estat francès. al no existir cap alternativa, l'adhesiu de CAT s'ha popularitzat també a tots els Països Catalans, especialment a la Catalunya Nord i a Ses Illes.
2 comentaris:
Hie sinyor, molta festa a l'astiu, per aki tb, pero no hi ha el mateix ambient, ni noes tant guapes...bueno igual si que n'hi ha alguna ke no vaig beure, pero...el frances nomes el parlen, pero no el volen practicar gaire...i el meu frances parlat, deixa molt per desitjar...igual ke desitjo practicar el frances, pero el meu angles tampoc es gaire bo per combencer...o sigui ke he de combencer a les ke parlen una mica d'espanyol, amb akestes es mes facil.... Aki el festival es el solstici d'estiuuuuuuuuuu...bueno festes i competicions esportives... i tot a l'hora no es pot fer... o sigui ke de festa i a dormir la resaca...Bueno sinyor, disfruta de l'estiu i cuida't
Però Ori!! si en l'amor l'idioma es igual! tu fot-li de garrot en català, ja veuràs com te'n surts força be!!
Ja tens plans per baixa cap a la terra ferma o q?
Au salut, disfruta de l'estiu també i cuidat!
Publica un comentari a l'entrada